შეფასების კომპონენტები საზოგადოებრივ მეცნიერებებში:
1. საკლასო სამუშაო
2. საშინაო დავალება
3. შემაჯამებელი დავალება
1. საკლასო სამუშაო
· პრობლემის გააზრება
· კომუნიკაცია
· სწავლა
· თანამშრომლობა
· საზოგადოებრივ ცხოვრებაში აქტიური მონაწილეობა
· შემოქმედებითობა
· დროის ისტორიული გაგება
· გარემოზე პასუხისმგებლობა და ზრუნვა
· ისტორიული კვლევა
· გეოგრაფიული კვლევა
· სივრცეში ორიენტირება
· ისტორიული ეპოქის განცდა
· თვალსაჩინოებების გამოყენება და შექმნა
უნარები ფასდება შემდეგი აქტივობებით:
- თემასთან დაკავშირებით დასმული კითხვებით
- დასმულ კითხვაზე გაცემული პასუხით
- განსახილველ საკითხთან დაკავშირებული მსჯელობითა და ანალიზით
- განხილული მოვლენებისა და პროცესებისადმი საკუთარი დამოკიდებულების გამოხატვით
- დასმული პრობლემის გადაჭრის გზის შეთავაზებით
- ჯგუფურ მუშაობაში შეტანილი წვლილით
- დისკუსიაში მონაწილეობის სიხშირით
- ახსნილი ცნებებისა და ტერმინების განმარტებებითა თუ გამოყენებით
- მოვლენებისა და პროცესების განხილვისას საკუთარი მოსაზრების დასაბუთებით
- თვალსაჩინოებების გამოყენებითა და შექმნით
- პრეზენტაციით
- დროის ლიმიტის დაცვით
- დისკუსიაში გამოთქმული მოსაზრებებითა და არგუმენტებით
2. საშინაო დავალება
ფასდება შემდეგი ცოდნა და უნარები:
- პრობლემის გააზრება
- ინფორმაციის მოპოვება და ორგანიზება
- კავშირებისა და მიმართებების დადგენა
- კომუნიკაცია
- სწავლა
- თანამშრომლობა
- პრობლემის გადაჭრა
- შემოქმედებითობა
- ისტორიული დროის გაგება
- გარემოზე პასუხისმგებლობისა და ზრუნვა
- ისტორიულ-გეოგრაფიული კვლევა
- სივრცეში ორიენტირება
- ისტორიული ეპოქის განცდა
- თვალსაჩინოებების გამოყენება და შექმნა
- კრიტიკული აზროვნება
უნარები ფასდება შემდეგი აქტივობებით:
- ცნებებისა და ტერმინების განმარტებებითა თუ გამოყენებით
- მოვლენებისა და პროცესების განხილვისას მოსაზრებების არგუმენტირებით
- დასმულ კითხვაზე გაცემული პასუხით
- განსახილველ საკითხთან დაკავშირებული მსჯელობითა და ანალიზით
- დასმული პრობლემის გადაჭრის გზის ჩამოყალიბებით
- თვალსაჩინოებების გამოყენებითა და შექმნით
- პრეზენტაციით
- დისკუსიაში გამოთქმული მოსაზრებებითა და არგუმენტებით
- წერითი ნამუშევრის შექმნით
ფასდება შემდეგი უნარები:
- კრიტიკულ პირობებში (ტესტი, საკონტროლო და სხვა) ცოდნისა და უნარ-ჩვევების გამომჟღავნება
- პრობლემის გააზრება
- ინფორმაციის მოპოვება და ორგანიზება
- კავშირებისა და მიმართებების დადგენა
- კომუნიკაცია
- ისტორიულ-გეოგრაფიული კვლევა
- პრობლემის გადაჭრა
- შემოქმედებითობა
- სივრცეში ორიენტირება
- ისტორიული ეპოქის განცდა
- თვალსაჩინოებების გამოყენება და შექმნა
- გარემოზე პასუხისმგებლობა და ზრუნვა
- კრიტიკული აზროვნება
შემაჯამებელი დავალებების ტიპები:
- საკონტროლო წერა
- ტესტირება
- კითხვა-პასუხი
- თემა/ესე
- პრეზენტაცია
- პროექტი
- რეფერატი
- კვლევა
- დისკუსია/დებატები
- კონფერენცია
მოთხოვნები, რომლებსაც უნდა აკმაყოფილებდეს შემაჯამებელი დავალებები
· დავალების თითოეულ ტიპს უნდა ახლდეს თავისი შეფასების ზოგადი რუბრიკა;
· ზოგადი რუბრიკა უნდა დაზუსტდეს კონკრეტული დავალების პირობისა და განვლილი მასალის გათვალისწინებით;
· 10 ქულა უნდა გადანაწილდეს რუბრიკაში შემავალ კრიტერიუმებზე;
· მითითებული უნდა იყოს საგნობრივი სტანდარტის ის შედეგები, რომელთა შეფასებასაც ემსახურება შემაჯამებელი დავალება.
შეფასების რუბრიკის ნიმუშები:
პრეზენტაციის შეფასების რუბრიკა
ამ შემთხვევაში მოსწავლეებს თითოეულ კრიტერიუმში ენიჭებათ ნული ან ერთი ქულა და საბოლოო ქულის გამოსაყვანად ითვლება მათი ჯამი. მაქსიმალური ჯამი არის ათი ქულა.
მოსწავლის სახელი, გვარი
| ||||||||||
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
6.
|
7.
|
8.
|
9.
|
10.
| |
საინტერესო შესავალი (პრობლემის იდენტიფიცირება)
|
1
| |||||||||
კვლევების/ნაშრომის წარმოჩენის უნარი
|
1
| |||||||||
შემოქმედებითი უნარი
|
1
| |||||||||
პრობლემის გადაჭრის გზების შეთავაზება
|
0
| |||||||||
თემის გასაგებად წარმოდგენა (ლოგიკური ჯაჭვი)
|
0
| |||||||||
საუბარი (გამართულობა, ტემბრი)
|
1
| |||||||||
თვალსაჩინოებების გამოყენება
|
0
| |||||||||
აუდიტორიასთან კონტაქტი
|
1
| |||||||||
ინფორმაციის ფლობის უნარი (ადეკვატური კითხვა-პასუხი)
|
1
| |||||||||
დროის ლიმიტის დაცვა
|
0
| |||||||||
ჯამი
|
6
|
პროექტის შეფასების განზოგადებული რუბრიკა
მაქსიმალური ჯამური ქულის გაყოფით სამზე მოხდება მოგროვილი ქულების ათქულიან შეფასებაზე გადაყვანა
ელემენტარული
1 ქულა
|
მისაღები
2 ქულა
|
ოსტატური
3 ქულა
| |
1.მიზანი
|
არ არის კარგად გამოკვეთილი, ბუნდოვანია
|
ხდება ერთ მიზანზე ფოკუსირება
|
კარგად გამოკვეთილი მიზნები, მარტივად აღსაქმელი
|
2.ორგანიზება
|
სუსტად ორგანიზებული, არ არის იდეებს შორის ლოგიკური ჯაჭვი, რაც აბნევს მკითხველს/მსმენელს
|
გააზრებულია თანმიმდევრულობა, ორგანიზების ნიშნებით, ზოგი გადასვლა იდეებს შორის არის მარტივი, ზოგი გაუგებარი
|
კარგად ორგანიზებული ფორმატი, ლოგიკური გადასვლა ერთი იდეიდან მეორეზე, ორგანიზება ზრდის პროექტის ეფექტურობას
|
3.შინაარსის კორექტულობა
|
ხშირად გვხვდება შეუსაბამო, მცდარი ინფორმაცია,
|
ძირითადად კორექტულია, ზოგიერთი შეუსაბამო ან მცდარი ინფორმაციით
|
მთლიანად კორექტული, ფაქტები ზუსტი და მკაფიო
|
4.ენობრივი გამართულობა
|
ენობრივად გაუმართავი, ხშირი შეცდომებით
|
ენობრივად გამართული, მცირე შეცდომებით
|
ენობრივად გამართულია, დაცულია პუნქტუაციის ნიშნები
|
5.კვლევა
|
კვლევა არაეფექტურადაა დაგეგმილი, გამოყენებული წყაროები არ არის სანდო, ანალიზი ზედაპირულია
|
კვლევა დაგეგმილია, მაგრამ ჯგუფის პოტენციალი მთლიანად არ არის გამოყენებული, შეზღუდული რაოდენობის წყაროებია გამოყენებული, ანალიზი მისაღებია
|
კვლევა არის დაგეგმილი, გამოყენებულია არაერთი წყარო და ანალიზი სიღრმისეულია
|
6.თვალსაჩინოებები
|
თვალსაჩინოებები ხშირად შინაარსთან შეუსაბამოა, ან არ არის ჯგუფის მიერ შექმნილი
|
თვალსაჩინოებების კავშირი შინაარსთანნატელია, მაგრამ ერთფეროვანია,
|
მრავალფეროვანი, შინაარსის შესატყვისი, აკურატულად შესრულებული
|
7.შემოქმედებითობა
|
მცირე შემოქმედებითი ენერგიის დანახარჯი ჯგუფის მხრიდან
|
ზოგჯერ ჩანს ჯგუფის ორიგინალური აზრები, რაც ეხმარება პროექტის უკეთ წარმოჩენაში
|
ჩანს ჯგუფის ორიგინალობა, სიახლე და თავისებური ხედვა, რაც პროექტს საინტერესოს ხდის
|
8.კავშირები საგნებთან
|
არ ჩანს ჯგუფის კომპეტენცია საგნებში, გვხვდება ფაქტების უზუსტო ინტერპრეტირება
|
მოსაზრებები დაკავშირებულია ერთი ან ორი საგნიდან მიღებულ ცოდნასთან
|
ხდება მთავარი მოსაზრებების დაკავშირება სხვადასხვა საგნიდან მიღებულ ცოდნასთან, რაც მიუთითებს ჯგუფის მრავალი მიმართულებით კომპეტენტურობაზე
|
9.დასკვნები
|
არ არის ჩამოყალიბებული დასკვნები
|
დასკვნები ჩამოყალიბებულია კვლევის ადეკვატურად, მაგრამ არ არის მკაფიო
|
დასკვნებში არის სიახლე (ორიგინალობა), ლოგიკური კავშირი იგრძნობა კვლევასთან, ისინი მკაფიოდააჩამოყალიბებულია
|
10.პრეზენტაცია
|
ეფექტურად არ არის წარმოჩენილი პროექტის არსი, უჭირს აზრის ჩამოყალიბება და პასუხების გაცემა, არ არის მიზნობრივად გამოყენებული თვალსაჩინოებები
|
ბუნდოვნად აყალიბებს პროექტის არსს, იყენებს თვალსაჩინოებებს, პასუხობს შეკითხვების უმეტესობას
|
ნათლად ჩამოყალიბებული პროექტის არსი, მკაფიო მეტყველება, აუდიტორიაზე გათვლილი, ძირითადი იდეებია გაშლილი, იყენებს თვალსაჩინოებებს და პასუხობს ყველა კითხვას
|
რეფერატის შეფასების რუბრიკა
ამ შემთხვევაში მე-3 და მე-5 კრიტერიუმები ფასდება 0-2 ქულით, ხოლო ყველა დანარჩენი 0 ან 1 ქულით. მაქსიმალური ჯამი არის ათი ქულა.
მოსწავლის სახელი, გვარი
| |||||
1.
| |||||
1.მიზანი/თეზისი – კვლევის შედეგად გამოთქმული ძირითადი იდეა
|
1
| ||||
2.რეფერატის ორგანიზება
|
1
| ||||
3.შინაარსის კორექტულობა, ფაქტობრივი საიმედოობა
|
2
| ||||
4.ენობრივი გამართულობა
|
0
| ||||
5.კვლევა
|
2
| ||||
1
| |||||
7.შეთავაზებული მოსაზრების არგუმენტებითა და მაგალითებით გამყარება
|
1
| ||||
8.დასკვნები
|
1
| ||||
ჯამი
|
9
|
დისკუსიის შეფასების რუბრიკა
კონკრეტულ მოსწავლეს თითოეული კრიტერიუმის გასწვრივ ენიჭება შესაბამისი ქულა, ჯამდება ყველა კრიტერიუმში მიღებული ქულები და იყოფა ექვსზე (გამოითვლება მათი საშუალო არითმეტიკული).
III დონე (8-10 ქულა)
|
II დონე (5-7 ქულა)
|
I დონე (1-4 ქულა)
| |
მოსმენა
|
ყოველთვის უსმენს და თვალყურს ადევნებს ორატორს
|
ხშირად უსმენს და უყურებს ორატორს
|
იშვიათად უსმენს და უყურებს ორატორს
|
საუბარი
|
მკაფიოდ მეტყველებს და უყურებს მსმენელებს
|
ძირითადად მეტყველება გასაგებია და უყურებს მსმენელებს
|
მეტყველება არამკაფიოა, მსმენელებს უჭირთ გაგება
|
არავერბალური კომუნიკაცია
|
შეუძლია ეფექტურად აღიქვას და გამოიყენოს არავერბალური კომუნიკაციის ფორმები (თვალით, ჟესტებით, გამომეტყველებით, ხმით)
|
ხშირად შეუძლია დაამყაროს არავერბალური კონტაქტი
|
იშვიათად იყენებს არავერბალურ კომუნიკაციის ფორმებს
|
მონაწილეობა
|
უჩვენებს ინტერესს დისკუსიის თემისადმი საჭირო კომენტარებითა და აზრების გამოთქმით
|
ძირითადად გამოხატავს ინტერესს. კომენტარები და აზრები ყოველთვის არაა თემის შესატყვისი
|
მცირე ინტერესი აქვს. არ გამოხატავს ან ვერ უკავშირებს თავის მოსაზრებებს სადისკუსიო თემას
|
კოოპერაცია
|
თანამშრომლობს თანაკლასელებთან, აცლის სხვებს აზრის გამოთქმას და იცავს დისკუსიის წესებს
|
ძირითადად თანამშრომლობს თანაკლასელებთან, ზოგჯერ ერთვება სხვის საუბარში, ძირითადად იცავს დისკუსიის წესებს
|
იშვიათად თანამშრომლობს და იცავს დისკუსიის წესებს
|
მოსაზრების არგუმენტირება
|
მოსაზრება ორიგინალურია და გამყარებულია ფაქტებით, ცნებებით. არის ლოგიკური კავშირი საკითხთან
|
მოსაზრების გასამყარებლად გამოყენებულია სადავო ფაქტები და ცნებები
|
მოსაზრება მოკლებულია ლოგიკურ კავშირს საკითხთან და არ არის გამყარებული ფაქტებით
|
რეფერატის შეფასების რუბრიკა
1. მიზანი/თეზისი – კვლევის ძირითადიიდეისჩამოყალიბება
|
0-1
|
0 ქულა - კვლევის მიზანიარ არის განსაზვრული /მართებულად არ არის კვლევის მიზანი განსაზღვრული
|
_
|
1 ქულა - შესავალში,შერჩეულ თემასთანმიმართებაში, მკაფიოდაა წარმოცენილი ის კითხვები, რომლებზეცარის რეფერატში პასუხიგაცემული
|
2. რეფერატისორგანიზება (რეფერატისსტრუქტურა-შესავალი, ძირითადინაწილი, დასკვნები) დაგამოყენებულირესურსი, რისბაზაზეც შეიქმნარეფერატი
|
0-1
|
0 ქულა - არააგამოკვეთილი რესურ-სები, რის საფუძველზეცშესრულდა რეფერატი, ნაშრომს არ აქვსსტრუქტურა, რეფერატს არაქვს ადექვატურიბიბლიოგრაფია
|
_
|
1 ქულა - კარგად ჩანს რაბაზაზე შეასრულამოსწავლემ რეფერატი; შემოთავაზებულიბიბლიოგრაფია სამეცნიერონაშრომებითაადაკომპლექტებული
|
3. შინაარსისკორექტულობა, ფაქტობრივისაიმედოობა
|
0-2
|
0 ქულა - მოძიებულიმასალა ძალიან მწირია, არიცნობს პირველადწყაროებს, მეორადიწყაროებიც არაადამუშავებული.
|
1 ქულა - მოძიებულიმასალა შეიცავსპირველად და მეორადწყაროებს, თუმცაწარმოდგენილი წყაროებიზედაპირულადაადამუშავებული, ანუმოსწავლე მხოლოდნაწილობრივადგაიაზრებს მასალას
|
2 ქულა - იცნობსპირველად და მეორადწყაროებს, მოხმობილიფაქტები სანდოა,რადგანმართებულად ხდებაწყაროს ამოკითხვა;პირველადი და მეორადიწყაროები სათანადოდაადამუშავებული, მოსწავლე ავლენსკრიტიკულიდამოკიდებულებასწყაროსადმი
|
4. ენობრივიგამართულობა
|
0-1
|
0 ქულა - ენა გაუმართავია,აზრებიარათანმიმდევრულადააგადმოცემული
|
_
|
1 ქულა - ენა ნათელი დაგასაგებია,მსჯელობათანამიმდევრული
|
5. კვლევა(წყაროებისურთიერთშეჯერებისა დაშეპირისპირებისსაფუძველზესაკუთარივარაუდების შემუშავება)
|
0-2
|
0 ქულა - მოსწავლეს არგააჩნია პოზიცია თემასთანმიმართებაში, მისირეფერატი ორიგინალურინაშ-რომის შთაბეჭდილებასარ ტოვებს; მოსწავლე არავლენს წყაროებისანალიზის უნარს, შეიმჩნევა პლაგიატობა
|
1 ქულა - მოსწავლე ავლენს წყაროებისანალიზის უნარს, თუმცაუჭირს წყაროებშიფაქტებისა დავარაუდების გარჩევა, შესაბამისად მის მიერგამოთქმული ზოგიერთივარაუდი საფუძველსმოკლებულია
|
2 ქულა - მოსწავლედამაჯერებლად განასხვავებს ფაქტსა დავარაუდს ერთმანეთისაგან, სათანადოდ ამუშავებსპირველად და მეორადწყაროებს, მათიგაანალიზებისსაფუძველზე გამოთქვამსსათანადო ვარაუდებს, თანამიმ-დევრულადდალა-გებული მასალისსაფუძველზე ახერხებსთავისთვის საინტერესოკითხვებზე პასუხისგაცემას
|
0-1
|
_
|
_
|
_
| |
7. შეთავაზებულიმოსაზრებისარგუმენტებითადამაგალითებითგამყარება
|
0-2
|
0 ქულა - არ აქვსსაკუთარი პოზიცია
|
1 ქულა - ცდილობსშემოგვთავაზოს საკუთარიხედვა საკითხთანმიმართებაში, თუმცასაკუთარ პოზიციის დაცვა უჭირს.
|
2 ქულა - ავლენს საგნისკარგ ცოდნას,დამუშავებული მა-სალისმოშველიებით კარგადაყალიბებს საკუთარპოზიციას და ამყარებს მასარგუმენტებით
მსჯელობს თამამად, ანგარიშს უწევს, მაგრამბრმად არ ენდობაავტორიტეტებს.
|
8. დასკვნები
|
0-1
|
0 ქულა - რეფერატშიმოცემული დასკვნებიარაარგუმენტირებული დამცდარია
|
1 ქულა - აჯამებს კვლევის შედეგებს, კარგადახერხებს ამისმკითხველამდე მიტანას.
| |
ჯამურიქულა
|
.
შეფასების კრიტერიუმები
განიხილავს პირველ ხუთ საკითხს
|
0-1-2
|
0 ქულა - ზედაპირულად განიხილავს მხოლოდ ერთ ან ორ საკითხს
|
1 ქულა - განიხილავს დავალებაში მოცემული საკითხების ნახევარზე მეტს
|
2 ქულა - განიხილავს ხუთივე საკითხს
|
იცავს შინაარსობრივ თანამიმდევრობას
|
0-1
|
0 ქულა - არათანამიმდევრულად გადადის ერთი საკითხიდან მეორეზე.
|
------------------
|
1 ქულა - თანმიმდევრულად განიხილავს საკითხებს
|
ავლენს ანალიზისა და კრიტიკულ აზროვნებს უნარს
|
0-2
|
0 ქულა -
ყურადღებას ამახვილებს მხოლოდ ფაქტებზე, არ ავლენს კრიტიკული აზროვნების უნარს.
|
1 ქულა
აანალიზებს ერთ-ორ საკითხს და მათ მიმართ გამოხატავს საკუთარ დამოკიდებულებას
|
2 ქულა
მოსწავლე აანალიზებს მასალაში მოცემულ საკითხებს, გამოხატავს მათთან დაკავშირებით საკუთარ პოზიციას
|
იყენებს თვალსაჩინოებებს
|
0-1
|
0 ქულა - თვალსაჩინოება არ არსებობს ან ძალიან მწირია
|
------------------
|
1 ქულა - მოხსენებას ახლავს მრავალფეროვანი თვალსაჩინოება
|
საუბრობს გარკვევით და გამართულად
|
0-1
|
0 ქულა - საუბრობს გაურკვევლად, ჭირს აზრის გამოტანა
|
1 ქულა - საუბრობს გარკვევით, გამართულად მეტყველებს
| |
პასუხობს დასმულ კითხვებს, ავლენს შესწავლილი საკითხების ცოდნას
|
0-1
|
0 ქულა-საერთოდ ვერ პასუხობს აუდიტორიის მიერ დასმულ კითხვებს,
|
1ქულა-ადეკვატურად პასუხობს კითხვებს, ავლენს ცოდნასა და ანალიზის უნარს
| |
იცავს დროის ლიმიტს
|
0-1
|
0 ქულა - არ იცავს დროის ლიმიტს
|
1 ქულა - დროის ლიმიტი დაცულია
| |
გამოაქვს დასკვნა/ები
|
0-1-2
|
0 ქულა -
ვერ გამოაქვს დასკვნა/გამოაქვს არადეკვატური დასკვნა/ები.
|
1ქულა
გამოაქვს გარკვეული დასკვნები, მაგრამ ვერ ასაბუთებს მათ.
|
2 ქულა -გამოაქვს საინტერესო დასკვნები, განმარტავს მათ სოციალურ-ეკონომიკური კონტექსტის და მნშვნელოვანი ფაქტორების გაანალიზების საფუძველზე, მსჯელობა საინტერესოა და დამაჯერებელი.
|
No comments:
Post a Comment